Saturday 26 July 2014

Tentera Al-Qassam Yang Digeruni







Bismillah.


Firman Allah swt di dalam Al-Quran: 

“Diizinkan berperang bagi orang-orang (Islam) yang diperangi (oleh golongan penceroboh), kerana sesungguhnya mereka telah dianiaya; dan sesungguhnya Allah Amat Berkuasa untuk menolong mereka (mencapai kemenangan).” (Surah Al-Hajj: ayat 39)

Sabda Nabi Muhammad saw, “Barangsiapa yang tidak ambil berat dengan urusan muslimin, maka dia bukanlah tergolong di kalangan mereka.” (Hadith Riwayat Al-Hakim)

Nama Briged As-Syahid Izzuddin Al-Qassam semakin meniti di bibir masyarakat rentetan siri-siri peperangan yang berlaku di antara rakyat Palestin dan rejim Zionis Israel.


Latar belakang

Briged As-Syahid Izzuddin Al-Qassam (كتائب الشهيد عز الدين القسام) atau juga dikenali sebagai Briged Al-Qassam merupakan sayap bersenjata kepada pertubuhan sosial-politik Palestin, Hamas (Gerakan Perlawanan Islam). 

Briged Al-Qassam ditubuhkan pada 1992, kira-kira lima tahun selepas Hamas ditubuhkan pada tahun 1987. Briged Al-Qassam telah diletakkan di bawah penyeliaan As-Syahid Yahya Ayash. Matlamat utama Briged Al-Qassam adalah sebagai organisasi ketenteraan jelas bagi menyokong matlamat Hamas membebaskan bumi Palestin yang dijajah oleh rejim Yahudi Zionis Israel. Sejak 1994, Briged Al-Qassam telah memainkan peranannya sebagai pasukan bersenjata Palestin yang mempertahankan masyarakat Palestin dari tindakan ketenteraan Zionis Israel.

Briged Al-Qassam disenaraikan sebagai organisasi pengganas oleh sekutu-sekutu Israel termasuk Kesatuan Eropah, Amerika Syarikat, Australia dan United Kingdom.

#PrayForGaza#PrayForAlQassam#PrayForAllMuslim

2 comments:

  1. x baik betul diorg kata dia mcm tu.. tak patut kan?
    Selamat hari raya .. maaf zahir dan batin :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah memang tak patut. Kejam. Selamat hari raya jugak :D

      Delete