Wednesday 27 March 2013

Manusia Dikumpulkan Dalam Keadaan Telanjang




Bismillah.
"Yakni mereka yang beriman dan hati mereka menjadi tenang dengan mengingati Allah. Ingatlah sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang. " (Surah al-Ra'd 13: 28) 
Hanya dengan mengingati dan melihat kalimah Allah hati kita akan menjadi tenteram. Betoi tak ?

Ibnu Abbas berkata ,Rasulullah SAW berdiri di tengah kami untuk menyampaikan nasihat. Beliau berkata ,

"Wahai manusia, kamu akan dikumpulkan di hadapan Allah dalam keadaan telanjang ,tidak mengenakan alas kaki  dan dalam keadaan belum dikhitan."

Firman Allah.

"Sebagaimana Kami memulakan penciptaan pertama begitu Kami akan mengulanginya. Itu adalah janji yang pasti Kami tepati ,sesungguhnya Kami yang melaksanakannya." 

"Ketahuilah ,makhluk yang pertama kali diberi pakaian ialah Ibrahim. Ketahuilah , sesungguhnya  ada beberapa orang dari umatku yang didatangkan, yang kemudian diletakkan di golongan kiri."

 Maka aku berkata , 

"Wahai Tuhan , itu adalah para sahabatku." Dikatakan, "Sesungguhnya kamu tidak tahu apa yang mereka lakukan sepeninggalanmu." 

Maka aku berkata sebagaimana hamba soleh yang berkata ,

"Aku menjadi saksi terhadap mereka , selama saya berada di antara mereka.Maka setelah Engkau wafatkan (mengankat) saya. Engkau yang Mengawasi mereka. Dan , Engkau adalah Maha Menyaksikan atas segala sesuatu. Jika Engkau menyeksa mereka , maka sesungguhnya mereka adalah hamba-hamba Engkau ,dan jika Engkau mengampuni mereka ,maka sesungguhnya Engkau adalah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." 

Dikatakan kepadaku , "Mereka tetap dalam keadaan murtad dan meninggalkan kewajipan setelah aku meninggalkan mereka." 

p/s : Sesiapa yg meninggalkan agama Allah selepas kewafatan Rasulullah , akan diazab walaupun mereka pernah beriman semasa Rasulullah masih hidup. Dipetik oleh buku yang bertajuk "KHUTBAH RASULULLAH." SEKIAN. 





No comments:

Post a Comment