Saturday 16 August 2014

Benarkah Dunia Nikmat?


Bismillah.

Fuh berhabuk sudah blog biru ni. Haha al maklumlah sekarang kan dah habis bulan puasa , minggu baik pun 2 minggu sekali saja. Mana sempat nak update blog. 26/8 pulak dah trial SPM. Arghhhh tak ready lagi . *tu lah sapa suruh malas study


Tanpa kita sedari,kita diselebungi kasih sayang Allah s.w.t. Allah sentiasa menyeru kita agar sentiasa mengingati dan mengamati kata-kata-Nya dalam al-Quran. Dunia yang Allah jadikan sbg hamparan yang luas ini mengandungi nikmat yang terlalu banyak sehinggah tidak termampu dihitung. 

Bumi itu hamparan dan langit pula binaan. Binaan yang tiada tiang dan cerucuk dalam menegakkannya.Subhanaallah. Langit yang luas ini turut dijadikan Allah sbg sumber rezeki kpd hamba-hamba-Nya. Titisan hujan yang turun dari langit memberikan kehidupan kpd bumi yg tandus dan gersang serta menyuburkan tanah yang terbentang. Lantas bumi menjadi hamparan yang subur. Malah daripadanya dihidupkan tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan yang lazat dan berkhasiat.

Masya-Allah. Segala galanya dicipta utk kita hamba-Nya. Tak ada bayaran pun.Allah itu pemurah.Tapi kita manusia sering alpa. Sedarlah aduhai hamba Allah, segala yang diberikan oleh Allah didunia adalah untuk mencari takwa agar kita tidak menyekutukan Allah dengan kuasa lain.

Andai kata kita tidak melihat dunia dengan pandangan yang benar ,pasti kita hanya mampu melihat keindahannya yang fana tanpa dapat mendakap kasih sayang-Nya.

p/s Sumber dari Majalah Al-Ustaz.

No comments:

Post a Comment